Κεντρική Σελίδα Επικαιρότητας     ΑΡΧΕΙΟ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΣΥΝΕΔΡΙΑ


Με λαμπρότητα εόρτασε και φέτος η Εκκλησία της Ελλάδος την ιερά μνήμη του Αποστόλου των Εθνών Παύλου

30.6.2025     Ώρα ανάρτησης: 01:59:00Εκτύπωση

Με την δέουσα εκκλησιαστική λαμπρότητα εόρτασε και φέτος η Εκκλησία της Ελλάδος την ιερά μνήμη του Αποστόλου των Εθνών Παύλου, Ιδρυτού της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Το Σάββατο 28 Ιουνίου 2025, στον Καθεδρικό Ιερό Ναό Αποστόλου Παύλου Κορίνθου, τελέσθηκε Μέγας Πανηγυρικός Συνοδικός Εσπερινός, με την συμμετοχή Μελών της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου και άλλων Μητροπολιτών, στο πλαίσιο των εορταστικών εκδηλώσεων υπό τον τίτλο «ΙΘ’ Κορίνθου Παύλεια 2025».
Στην Ακολουθία του Εσπερινού χοροστάτησε ο Σεβ. Μητροπολίτης Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιος, ως εκπρόσωπος του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου. Συμμετείχαν οι Σεβασμιώτατοι Συνοδικοί Μητροπολίτες Σύρου, Τήνου, Άνδρου, Κέας, Μήλου, Δήλου και Μυκόνου κ. Δωρόθεος, Γρεβενών κ. Δαβίδ και Νέας Κρήνης και Καλαμαριάς κ. Ιουστίνος, οι προσκεκλημένοι του επιχωρίου Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Κορίνθου κ. Διονυσίου Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες Χαλκίδος κ. Χρυσόστομος, Ζιχνών και Νευροκοπίου κ. Ιερόθεος και Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως κ. Νικηφόρος, καθώς και οι Θεοφιλέστατοι Επίσκοποι Κεγχρεών κ. Αγάπιος και Σκοπέλου κ. Νικόδημος και ο Αρχιγραμματεύς της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης κ. Ιωάννης Καραμούζης.
Κατά την Ακολουθία του Εσπερινού ομίλησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιος, ο οποίος αρχικά επικεντρώθηκε στην αποστολική και πνευματική σημασία της πόλης της Κορίνθου, επισημαίνοντας την μοναδικότητά της στον παγκόσμιο χριστιανικό χάρτη ως πόλης που επισκέφθηκε, έζησε και δίδαξε ο Απόστολος Παύλος. Κατόπιν υπογράμμισε ιδιαιτέρως την διδασκαλία του Αποστόλου Παύλου περί ενότητας, αναφερόμενος στην γνωστή σύγχυση που επικράτησε στην Αποστολική Εκκλησία της Κορίνθου με τις φράσεις «εγώ ειμί Παύλου, εγώ δε Απολλώ…». Τόνισε ότι το μήνυμα του Αποστόλου είναι το ίδιο επίκαιρο σήμερα αφού η Εκκλησία του Χριστού καλείται σε ενότητα, ταπείνωση και θυσία, στοιχεία που ο ίδιος βίωσε και δίδαξε με την προσωπική του μεταστροφή και μαρτυρία.
Αναφερόμενος ο Σεβασμιώτατος στην εποχή μας την χαρακτήρισε παράξενη και επικίνδυνη, εξαιτίας της ραγδαίας ανάπτυξης της τεχνολογίας, της ψηφιακής απομόνωσης και της απώλειας του βιώματος του προσωπικού χρόνου και της κοινωνίας πρόσωπο προς πρόσωπο. Έκανε λόγο για τον κίνδυνο να χαθεί η ησυχία, η υπομονή, η πραγματική επικοινωνία και η πνευματική εσωτερικότητα. Αντιπαρέβαλε την στάση του Παύλου, που ταξίδευε με κόπο, με εκείνη του σημερινού ανθρώπου που επιδιώκει τα πάντα γρήγορα και εύκολα, χωρίς εσωτερική αναζήτηση. Υπογράμμισε την ανάγκη να ξαναβρούμε την «σιγή» και την «ησυχία» της ψυχής, μέσα στην οποία ο άνθρωπος μπορεί να συναντήσει τον Θεό, τον εαυτό του και τον συνάνθρωπο.
Ο ομιλητής έκανε επίσης ιδιαίτερη αναφορά στην φύση, προτρέποντας να σεβόμαστε το φυσικό περιβάλλον, το οποίο χαρακτήρισε «επίγειο παράδεισο» που μας χάρισε ο Θεός και τόνισε την ευθύνη του ανθρώπου να μη μετατρέπει την δημιουργία σε αντικείμενο εκμετάλλευσης.
Ο Σεβασμιώτατος κατέκλεισε την ομιλία του μεταφέροντας τις ευχές του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου, καθώς και των λοιπών μελών της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, επαινώντας τον Σεβ. Μητροπολίτη Κορίνθου κ. Διονύσιο ως αυθεντικό διάδοχο του Αποστόλου Παύλου, που εμπνέει με την παρουσία, την διδασκαλία και το παράδειγμά του επαναβεβαιώνοντας την πνευματική ενότητα των ιεραρχών και του λαού και ευχήθηκε να συνεχίσει το έργο του με δύναμη χάριτι Θεού.
Επίσης, την ίδια ημέρα και ώρα, στον Ιερό Ναό Αγίου Παύλου επί της οδού Ψαρών της πόλεως των Αθηνών, τελέσθηκε Πανηγυρικός Εσπερινός, χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιεροθέου, συμμετέχοντος και του Πανοσιολογιωτάτου Αρχιμανδρίτου κ. Βαρνάβα Θεοχάρη, Πρωτοσυγκέλλου της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών. Κατά τον Εσπερινό ομίλησε o Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης κ. Δαμασκηνός Πετράκος, Α’ Γραμματεύς της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, με θέμα: «Ο Απόστολος Παύλος ευαγγελιζόμενος ειρήνην».
Στο πρώτο μέρος της ομιλίας του αναφέρθηκε στην ειρήνη του κόσμου, η οποία όμως έχει ρίζα στην αμαρτία και τον εγωκεντρισμό ατομικό, εθνικό, φυλετικό κ.λπ.). Γι’ αυτό, ενώ όλοι την ζητούν, όμως στον κόσμο και την ζωή μας επικρατούν οι πόλεμοι και η ακαταστασία. Στο δεύτερο μέρος ομίλησε για την ειρήνη του Αποστόλου Παύλου που είναι η «ειρήνη του Θεού» και «του Χριστού». Είναι επομένως η ίδια ειρήνη με αυτή που έδωσε ο Κύριος στους μαθητές του. Μάλιστα, ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς επισημαίνει τρία είδη ειρήνης που έφερε ο Χριστός στον κόσμο: α. ειρήνη με τον Θεό, β. ειρήνη με τον εαυτό μας και γ. ειρήνη με τον πλησίον. Η ειρήνη, εντέλει, συγκαταλέγεται στους καρπούς του Αγίου Πνεύματος και αποτελεί κύριο γνώρισμα της «καινής κτίσης».
Στην κατακλείδα της ομιλίας του ο π. Δαμασκηνός ανέφερε: «Άρα λοιπόν, εμείς, ομοιάζοντες όχι στους Αθηναίους της εποχής του Παύλου, εξ αιτίας της στάσης των οποίων ‘’εξήλθεν εκ μέσου αυτών’’, αλλά ασπαζόμενοι το κήρυγμά του, το ευαγγέλιο της ειρήνης, ‘’τα της ειρήνης διώκομεν και τα της οικοδομής τής εις αλλήλους’’, ώστε η ‘’όντως ειρήνη’’, ο Χριστός, να φρουρεί ‘’τας καρδίας ημών και τα νοήματα’’. Τότε μόνο και εμείς, πλήρεις ειρήνης, θα μπορούμε να σκορπούμε ειρήνη γύρω μας, στους συνανθρώπους και στον κόσμο μας, διότι ‘’όποιος έχει μέσα του την ειρήνη του Αγίου Πνεύματος σκορπίζει ειρήνη και στους άλλους’’ (Όσιος Σιλουανός Αθωνίτης) ».
Το πρωί της εορτής, Κυριακή 29 Ιουνίου 2025, στον προαναφερθέντα Ιερό Ναό, τελέσθηκε ο Όρθρος και η Θεία Λειτουργία, ιερουργούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιεροθέου και συνιερουργούντων των Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών Σύρου, Τήνου, Άνδρου, Κέας, Μήλου, Δήλου και Μυκόνου κ. Δωροθέου, και Νέας Κρήνης καί Καλαμαριάς κ. Ιουστίνου, συμμετέχοντος και του Αρχιγραμματέως της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος Πανοσιολογιωτάτου Αρχιμανδρίτου κ. Ιωάννου Καραμούζη.
Κατά την Θεία Λειτουργία ομίλησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Νέας Κρήνης και Καλαμαριάς κ. Ιουστίνος, ο οποίος αναφέρθηκε στην ομιλία του Αποστόλου Παύλου στον Άρειο Πάγο των Αθηνών, όπου και ανέπτυξε θέματα που είχαν κατά καιρούς απασχολήσει την αρχαιοελληνική θρησκευτική σκέψη. Γι’ αυτό και σε πολλά σημεία της διδαχής αναφέρεται άμεσα ή έμμεσα σε αρχαίους Έλληνες φιλοσόφους και ποιητές, οι οποίοι προσέγγισαν το θέμα του Θεού και του ανθρώπου όμοια με τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζεται στο κείμενο της Παλαιάς Διαθήκης.
Οι Αθηναίοι, ενώ άκουσαν προσεκτικά και με ενδιαφέρον τις αναφορές του Αποστόλου περί της αρχής της δημιουργίας του κόσμου και του ανθρώπου και περί του τρόπου της δημιουργίας από τον Θεό, δεν μπόρεσαν να αποδεχθούν την προτροπή στην μετάνοια και την πίστη στην Ανάσταση του Χριστού. Ακούγοντας να ομιλεί για την μετάνοια ως τον μοναδικό δρόμο και τρόπο επαφής με αυτόν που αναστήθηκε από τους νεκρούς για να κρίνει την οικουμένη με δικαιοσύνη, αισθάνθηκαν να προσβάλλεται το εγώ τους, η λογική τους αλλά και η αξία τους, αφού αυτοί που θεωρούσαν τον εαυτό τους τόσο σπουδαίο, έπρεπε να μετανοήσουν.
Κλείνοντας την ομιλία του ο Σεβασμιώτατος Νέας Κρήνης ανέφερε ότι από τους πρώτους χριστιανικούς χρόνους μέχρι και τις ημέρες μας ο ορθολογισμός των ανθρώπων αναμετράται με την απλή καρδιακή πίστη και ο εγωϊσμός των ανθρώπων ακυρώνει την μετάνοια ως μοναδικό μέσο της σωτηρίας. Αυτό είναι φυσικό γιατί, όπως μας διδάσκει ο Παύλος, ο λόγος του Σταυρού και της Αναστάσεως είναι τρέλα για αυτούς που οδεύουν προς τον χαμό τους. Έτσι, οι θρησκευόμενοι τυπολάτρες θα συνεχίσουν να επιζητούν θαύματα για να τον αποδεχθούν, ενώ οι πεπαιδευμένοι λογικοκράτες διαρκώς θα αναζητούν λογικά επιχειρήματα για να πεισθούν. Λησμονούν όμως και οι δύο ότι ο λόγος του Σταυρού και της Αναστάσεως δεν είναι ανθρώπινος για να κρίνεται με ανθρώπινα μέτρα και να αποδεικνύεται με ανθρώπινες λογικές αποδείξεις. Είναι ο ίδιος «ο Χριστός που κηρύττουμε, είναι του Θεού η δύναμη και του Θεού η σοφία». Τόν κατανοοῦν οἱ μετανοοῦντες, τόν βιώνουν μόνον οἱ ταπεινοί.
Το απόγευμα της ίδιας ημέρας στις 7.00 μ.μ., στον Ιερό Βράχο του Αρείου Πάγου των αρχαίων Αθηνών, εις ανάμνησιν του κηρύγματος του Αποστόλου Παύλου προς τους Αθηναίους, τελέσθηκε, χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιεροθέου, Μέγας Πανηγυρικός Εσπερινός. Παρέστησαν ο επικεφαλής του Γραφείου του Οικουμενικού Πατριαρχείου εν Αθήναις, Σεβ. Μητροπολίτης Λαοδικείας κ. Θεοδώρητος, ο Έξαρχος του Παναγίου Τάφου στην Αθήνα Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης κ. Ιερώνυμος, οι Σεβασμιώτατοι Συνοδικοί Μητροπολίτες Σύρου, Τήνου, Άνδρου, Κέας, Μήλου, Δήλου και Μυκόνου κ. Δωρόθεος, Γρεβενών κ. Δαβίδ και Νέας Κρήνης και Καλαμαριάς κ. Ιουστίνος, όπως και οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες Πειραιώς κ. Σεραφείμ, Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαος και Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως κ. Αθηναγόρας, ο Πανιερώτατος Μητροπολίτης Θαυμακού κ. Ιάκωβος, ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Αχελώου κ. Νήφων και ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης κ. Βαρνάβας Θεοχάρης, Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών. Επίσης παρέστησαν η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Θρησκευμάτων κ. Σοφία Ζαχαράκη και ο Δήμαρχος Αθηναίων κ. Χάρης Δούκας.
Κατά τον Εσπερινό ομίλησε ο Παμοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης κ. Ιωάννης Καραμούζης, Αρχιγραμματεύς της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος. Στην αρχή της ομιλίας του ανέφερε ότι χρειάζεται περισσή τόλμη για να ομιλήσει κανείς περί του Μεγάλου Αποστόλου των εθνών Παύλου σε αυτόν τον ιερό τόπο που τον αγίασε με την παρουσία του, γι’ αυτό χρειάζεται να έχει οδηγό του κάποιον άλλον άνθρωπο, ο οποίος μπόρεσε με τον δικό του αγώνα και την θεοδίδακτη σκέψη του να τον περιγράψει. Και αυτός δεν είναι άλλος από τον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο, ο οποίος παρουσιάζει τον Απόστολο Παύλο ανώτερο και από αυτούς τους αγγέλους διότι, όπως επισημαίνει χαρακτηριστικά, ενώ οι άγγελοι κάνουν πλήρη υπακοή στο θείο θέλημα εφαρμόζοντας τις εντολές του Θεού ασώματοι όντες, ο Απόστολος Παύλος είναι ανώτερός τους, όχι μόνο γιατί υπάκουσε στον λόγο του Θεού, αλλά γιατί κήρυξε σε όλη την οικουμένη έχοντας ανθρώπινο φθαρτό σώμα, υποκείμενο σε πολλές διώξεις. Το χαρακτηριστικό όμως εκείνο που προσδίδει ιδιαίτερη αξία στον Απόστολο είναι ότι κατά τον ιερό Χρυσόστομο αποτελεί την «απηκριβωμένη εικόνα» του Υιού και Λόγου του Θεού, αφού προσπαθούσε να έχει ως πρότυπο στην ζωή του εκείνον.
Στην συνέχεια ο Πανοσιολογιώτατος, αφού περιέγραψε γλαφυρά τα χαρακτηριστικά του Αποστόλου Παύλου, τόνισε ότι μέσω της διδασκαλίας του μας προσφέρει την δυνατότητα να τα αποκτήσουμε και εμείς δείχνοντάς μας τον δρόμο, όπως χαρακτηριστικά γράφει στην Β’ προς Κορινθίους Επιστολή του: «εμείς όλοι οι χριστιανοί, με ακάλυπτο πρόσωπο, κοιτάζουμε σαν σε καθρέπτη την λαμπρότητα του Κυρίου μεταμορφωνόμαστε σε αυτή την λαμπρή εικόνα του βαδίζοντας από δόξα σε δόξα, με την ενέργεια του Κυρίου που είναι το Πνεύμα».
Κατακλείοντας ο ομιλητής ανέφερε: “ Ευχηθείτε Σεβασμιώτατε να έχουμε διαρκώς στραμμένο το κάτοπτρο της καρδίας μας προς τον Κύριο της δόξης ώστε να φωτιζόμαστε και να φωτίζουμε, να αποδεικνυόμαστε όχι μόνο ακροατές αλλά και ποιητές του λόγου του. Έτσι μόνο θα αλλάξει η καθημερινότητά μας, αφού πρώτα θα έχουμε εμείς εξαγιασθεί” .
Τέλος, πανηγυρικά εόρτασαν και οι κατά τόπους Ιερές Μητροπόλεις της Εκκλησίας της Ελλάδος, με επίκεντρο εκείνες απ’ όπου διέβη και κήρυξε ο Απόστολος Παύλος.


Εκ της Ιεράς Συνόδου
της Εκκλησίας της Ελλάδος



Φωτογραφίες
Αθήνα: Χρήστος Μπόνης
Κόρινθος: Ιερά Μητρόπολη Κορίνθου